woensdag 5 september 2012

Verslag Najaarscampagne 2012 - BNL: De bibliotheek vernieuwt

Deel|


Naar aanleiding van mijn bezoek aan de informatiemiddag 'Najaarscampagne  2012 - BNL - De bibliotheek vernieuwt' bij Seats 2 Meet in Utrecht hieronder een verslag.

De basis van deze najaarscampagne wordt gevormd door een basis consumer inside onderzoek (CI) die enige tijd geleden gehouden is. Hier zijn o.a. de volgende conclusies getrokken:
- als je het ziet volgt de rest. Er moet over de bieb gesproken worden. De bieb is veranderd en kan weer wat voor de mensen betekenen
- be proud and tell it
Bovenstaande conclusies  heeft geleid tot dat we als bibliotheek gaan optreden als de inspirerende gids voor de klant. Dit kan bijvoorbeeld op het gebied van ebooks, online services (bijv. Aanvragen, reserveren, mijn bibliotheek), collecties etc. etc.

Keuzes genoeg dus maar  tijdens deze najaarscampagne zal er gefocust worden op streaming ebooks! Maar de situatie is bekend: Aanbod bibliotheken beperkt en niet actueel maar er is wel een grote behoefte en de uitgeverswereld is terughoudend om hun 15.000 ebooks aan de bibliotheken aan te bieden.

Insteek van de campagne 
De insteek van de campagne kan op drie manieren: 
  • WAT: bibliotheken hebben (alle) ebooks, we zijn actueel bijv. toptien. Maar dit is niet realistisch want dat hebben we gewoonweg niet. 
  • HOE: Bibliotheek als vernieuwer? Maar we zijn als bibliotheek niet de eerste die ebooks aanbiedt en hebben ook geen groot actueel aanbod. 
  • WAAR: ebooks zijn overal beschikbaar en wij als bibliotheek zijn uw gids en geven gericht informatie. Ebooks koppelen aan locatie bijv. Musea, theaters, openbaar Vervoer, scholen, restaurants etc. Hierop gaat de campagne zich focussen: Je beleeft HIER meer met een ebook van de bieb: 
Primair doel: laten zien dat de bieb in beweging is
Secundair doel: Leads en klanten werven voor de bieb. Geen doel (aantal gesteld)

Ons vertrekpunt zal zijn de derde optie: WAAR. Dit lijkt mij persoonlijk een goede en verstandige insteek zolang we een zeer beperkt aanbod ebooks hebben.

Alle aanbieders (bijv. Ebooks.nl, BOL, Amazon) bieden ebooks aan als een fysiek boek maar wij als bibliotheek gaan ebooks op een andere manier aanbieden:

Ebooks zijn, via het internet, overal beschikbaar bijvoorbeeld wanneer je net iets hebt bezocht. Mensen zoeken vaak achtergrond informatie als ze ergens zijn of pas zijn geweest. Iets waar ik mezelf wel in herken. Naast internet (bijv. wikipedia) kan dat ook een boek zijn. In deze campagne wordt de bibliotheek gepositioneerd als gids en content curator.

De campagne 
De campagne vind zowel lokaal als landelijk plaats.
De streaming ebooks zijn straks te benaderen via de url: bibliotheek.nl/leesmeer
- mensen triggeren met inleidende (korte) teksten en afbeeldingen
- gemakkelijk te onthouden url met huisstijl BNL
- we gaan voor kwaliteit en niet kwantiteit en vertellen dat ook

Promotiemiddelen
De campagne vind op de volgende manieren plaats:
- Print (flyers, diverse afmetingen posters, persberichten voor landelijke en lokale dagbladen). Landelijk zal BNL zorgdragen voor de promotie maar de locale component zal iedere bibliotheek zelf moeten doen.
- In en om geselecteerde locaties Bijv NS (wordt zeker partner) en verder 1 provincie / grote bibliotheek, nu dus nu keuze maken maar wordt uitgebreid in 2013. Dit wordt landelijk geregiseerd. Lokaal kunnen (en moeten) de bibliotheken zelf partners / locaties zoeken.

De bibliotheken dienen zich aan te melden op de landelijke huisstijl site en daar ontvang je, na aanmelding, een toolkit en heb je de mogelijkheid om online hulpmiddelen (bijv. Een landelijke widget, QR code) te downloaden.

(technische) Randvoorwaarden 
  • Periode half nov / dec (tot de kerst) 
  • Ongelimiteerd aanbod: m.a.w. Ebooks zijn meerdere keren te bekijken en dus niet uitgeleend. 
  • Men hoeft geen lid te zijn maar men moet zich wel registreren: bij een 2e x een streaming boek bekijken wordt een niet lid een aanbod gedaan om lid te worden van de lokale bibliotheek. Zie ook lead generatie traject. Registratie is er om ook aan de uitgevers te laten zien dat we niet zo maar wat weggeven. Het registreren is wel een drempel maar deze methode wordt veel toegepast op internet. 
  • Gevaar! Is er wel aanbod om op een locatie te tonen? Opmerkingen in de zaal is dat het goed zou zijn als we van tevoren het aanbod kunnen bekijken en dan gerichter kunnen promoten bij / met lokale partners. Op dit moment schijnt het aanbod nog niet bekend te zijn en is BNL nog druk aan het onderhandelen met de uitgeverswereld. Hopelijk snel meer duidelijkheid.
  • De selectie is en wordt gebaseerd op boeken die geschikt zijn voor een bepaalde locatie bijv. een restaurant, een wijnhandel of voor een zogenaamd 'wachtmoment' bijvoorbeeld voor treinreizigers die op dat moment tijd hebben om te lezen. Maar ik denk dan in het geval van Limburg ook aan Veolia. Maar bijvoorbeeld ook aan de wachtkamer bij de huisarts, kapper etc. Verder wordt er ook gekeken naar de populariteit van een titel (verkoopcijfers). 
  • De Ebooks zijn niet te downloaden maar alleen streaming (m.a.w men moet online zijn via wifi of 3g) te lezen. Maar misschien is een gedeelte (bijv. een hoofdstuk) wel te downloaden. Het is de vraag of 3G sterk genoeg is om een boek streaming te lezen. Hier heb ik zelf eigenlijk geen ervaring mee. Maar wifi is ook op steeds meer plekken aanwezig. Streaming is wel, waarschijnlijk, de toekomst vanwege het feit dat boeken op deze manier niet illegaal te downloaden zijn. Mensen raken er ook steeds meer aan gewend zie bijvoorbeeld het succes van Spotify. 
  • De ebooks zijn geschikt voor pc, laptop, tablet en smartphone. 
  • Gebaseerd op html5 techniek. 
  • Het aanbod van deze campagne vindt plaats naast PLO, ereboekgalerij en de catalogus m.a.w. Weer een extra ingang! Wellicht voor de toekomst toch de PLO boeken hier aanbieden? Dat is dan ook een extraatje voor de bibliotheekleden. Dit extraatje wordt, bij deze campagne, nu gemist door een aantal toehoorders in de zaal. 
  • De ebooks blijven na de campagne nog circa een half jaar beschikbaar daarna wordt gekeken hoe de campagne gelopen heeft en wordt beslist of we uitbreiden / stoppen / andere titels / andere opzet etc. 
Lead genererend  traject
Secundair doel van de najaarscampagne is leden werven.
Iedere fase van de campagne wordt door BNL gemonitord. Voorbeelden:
- wie 1 x heeft ingelogd na verloop van tijd nog een keer vragen om nog eens een boek te lezen
- Na 2x te hebben ingelogd / boek gestreamd krijgt een niet lid een aanbod om lid te worden. Men wordt bijvoorbeeld telefonisch (beste) of via een mail benaderd. Dit wordt waarschijnlijk uitgevoerd door de PSO's. Vragen: Wil de bibliotheek dat? Wie van de PSO's is bij de bijeenkomst geweest? Indien het centraal / provinciaal afgehandeld wordt er 1 soort abonnement gecommuniceerd en dit kan dus conflicteren met onze eigen abonnementen. Oplossing: een bibliotheek kan ook kiezen om zelf de afhandeling te doen en krijgen van BNL een lijst van de digitale lezers uit hun werkgebied. De PSO's hebben 's ochtends een bijeenkomst gehad. Er zijn geen doelstellingen voor de lead campagne wegens de onbekendheid met een dergelijk traject: leden werven d.m.v aanbieden streaming ebooks.

Hoe zitten de uitgevers in deze campagne? 
Uitgevers krijgen binnenkort ook een presentatie over deze campagne met als insteek dat deze campagne mooi is voor je backlist (boeken ouder als 5/10 jaar) want waarschijnlijk worden dit de boeken die worden aangeboden. BNL is verder nog druk in onderhandeling over de titels die men kan en wil aanbieden.

Workshop 
Tijdens de voorlichtingsmiddag werden er 4 groepen gevormd en deze gingen afzonderlijk aan de slag met een korte brainstorm sessie over o.a. Hoe lokaal promotiemiddelen inzetten, hoe informeer je je personeel. De uitwerkingen worden nog toegestuurd.

Campagne Kinderboekenweek - het maken van de leukste kinderboekenkast 
Terzijde wordt ook nog een campagne genoemd voor de Kinderboekenweek. De campagne zal starten in de week voorafgaand aan de KBW en is buiten het CPNB georganiseerd. De insteek is dat de KBW ook de week is waarin je, als volwassenen, weer wordt herinnerd aan je eigen kinderboeken. Op het jeugdonderdeel van Bibliotheek.nl kan men zijn/ haar favoriete jeugdboek uploaden met waarom men dit boek nou zo leuk vind. Leesplein.nl zal al een voorzet doen van 50 jeugdboeken.

Conclusie 
Beide campagnes, de najaarscampagne en de Kinderboekenweek, zijn interessant. De KBW campagne biedt de mogelijkheid om samen, op een speelse manier, met lezers aan boekpromotie en leesbevordering te doen. Ook de ouders en verzorgers betrek je op deze manier meer bij de Kinderboekenweek. In de toekomst zou dit ook uit te breiden zijn met podcast en filmpjes.

De ebook campagne is vooral een must om als bibliotheek in de picture te blijven als gids in de informatiewereld en in zoverre zijn we anders dan de (online) boekhandel. Op dit moment is het ook de enige juiste insteek omdat we gewoonweg geen kwantiteit hebben. De kwaliteit hopelijk wel. Maar ook dit is afhankelijk van de onderhandelingen met de uitgeverswereld. Word vervolgd dus.

Meer informatie
Voor meer informatie kijk op de site van stichting bibliotheek.nl.Hier zijn o.a. de presentaties te vinden.

1 opmerking:

Unknown zei

Bedankt voor dit uitgebreide verslag, daar kunnen we wat mee!